Na szczeblach unijnych osiągnięto porozumienie w sprawie pracowników platform. O co konkretnie chodzi? W uproszczeniu chodzi o przepisy, które będą przewidywać domniemanie etatu dla osób, które zarabiają dzięki aplikacjom typu Uber lub Glovo.
Domniemanie etatu
Dyrektywa uzgodniona przez Parlament Europejski i Radę UE ma przewidywać domniemanie stosunku pracy dla kurierów, dostawców jedzenia i inne osoby zarobkujące w ramach platform internetowych takich jak Uber, Bolt, Glovo. Dotyczy to więc również taksówkarzy jeśli świadczą przewozy w ramach tych platform. Za domniemaniem etatu idzie możliwość korzystania z pełni praw pracowniczych i ochrony socjalnej.
Przepisy unijne mają przewidywać, że dana osoba zostanie uznana za pracownika jeśli spełni dwa z pięciu kryteriów, które zostaną określone w unijnej dyrektywie. Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski (PE) zawarły już wstępne porozumienie w kwestii tych przepisów.
Co ma do tego sztuczna inteligencja
Dyrektywa w sprawie pracy za pośrednictwem platform internetowych ma wprowadzić pierwsze w historii UE przepisy dotyczące zarządzania algorytmicznego i wykorzystania sztucznej inteligencji w miejscu pracy.
Przedstawiciele branży, w tym grupa handlowa Move EU reprezentująca Bolt, Uber i Free Now, wyrazili natomiast głębokie obawy. Argumentowali, że porozumienie stworzy niepewność prawną dla setek tysięcy kierowców na terenie UE i wezwali państwa członkowskie do sprzeciwu wobec politycznego porozumienia.
Nowe przepisy mają ukrócić tzw. fikcyjne samozatrudnienie i umożliwić tym osobom korzystanie z pełni praw pracowniczych i ochrony socjalnej.
Usługi przez aplikację będą dużo droższe?
Zdania w sprawie nowych regulacji unijnych są podzielone. Zmiany mają być korzystne dla pracowników, ale firmy z branży np. przewozowej już mówią o konsekwencjach jakie poniosą klienci. Ostatecznie ceny usług świadczonych przez aplikację mogłyby bowiem na skutek przepisów unijnych znacznie wzrosnąć. Koszt wdrożenia tych nowych przepisów unijnych zostałby więc ostatecznie przerzucony na klienta. Ponadto, pomimo potencjalnych korzyści jakie dotyczą pracowników, istnieją uzasadnione obawy, że takie dużo surowsze zasady zatrudnienia mogą skłonić platformy dostaw do ograniczenia działalności.